SCRATCHING THE SURFACE - Gohar Shachbazov & Juliën van Kooy

van 7 jan 2017 t/m 1 febr. 2017

 

OPENING 7 JAN. 2017

VAN 16.00 UUR TOT 19.00 UUR

 

PRETORIALAAN 4b

3072EM ROTTERDAM

Gohar Shachbazov

 

Gohar Shachbazov is afgelopen zomer afgestuurd bij de Willem de Kooning Academie, als docent beeldende kunst en vormgeving. Haar afstudeerwerk bestond uit tekeningen en schilderijen.

 

Zij is geïnteresseerd in mensen en in hun innerlijke wereld die ze probeert uiteindelijk vast te leggen in emoties en gebaren.

 

Gohar Shachbazov is geïnspireerd en beïnvloed door het werk van Francis Bacon en Marleen Dumas.

 

Het werk van Gohar is het resultaat van een lichamelijk en organisch proces dat snel en onverwacht van binnen naar buiten treedt. Ook al is het haast een vaststelling van een innerlijk beeld op de platte vlak.

 

Ze experimenteert met verschillende, niet conventionele materialen, maar bewaakt en onderzoekt de vorm en inhoud van haar werk door het bewandelen van een langdurig kwalitatief proces.

Innerlijk versus uiterlijk – de menselijke conditie is het onderwerp dat haar bezig houdt. Wat houdt het in om mens te zijn?

 

Zij penetreert gezichten en lichamen op zoek naar de essentie van het individu - verloren in gedachten of met een indringend blik naar de toeschouwer.

De misvormde en verwoeste weergave in haar tekeningen en schilderijen creëert een spiegel tussen de ziel van de kunstenares, haar objecten en de kijkers.

Juliën van Kooy

 

Juliën van Kooy is aan het afstuderen aan de opleiding Autonoom Beeldende Kunst. Hij laat werk zien van de afgelopen 3 jaar, waarin hij heeft gewerkt aan een eigen beeldtaal en zijn persoonlijke ontwikkeling. Het portfolio laat fantasierijke waterverftekeningen zien maar ook snelle inkt voorstellingen.

 

Juliën van Kooy werkt van binnen naar buiten. De innerlijke belevenissen, illustreert en vertaalt hij door middel van een authentiek handschrift die herkenbaar is aan de verfijnde lineaire lijnvoering en het zachte kleurenpalet.

 

De thematiek is telkens divers en toch zijn er narratieve hoofdthema’s die de kunstenaar bezighouden, zoals mythe versus werkelijkheid, alledaagsheid versus popcultuur en persoonlijk versus massacultuur.

 

De invloed van glas schilderkunst, een familiebedrijf waar hij van jongs af aan heeft gewerkt, is zichtbaar in zijn handschrift, de lineaire, het illustratieve en de thematiek. Door die invloed heeft zijn werk iets sacraals, een eigenschap die in een seculaire samenleving niet vaak terug te vinden is in hedendaagse kunst. Het is verrassend hoe een hedendaagse kunstenaar zonder religieuze beïnvloeding, toch kunst kan maken die iets sacraals in zich heeft en dat met een zeer eigen en hedendaags handschrift. 

Samenwerking

 

De samenwerking van Juliën van Kooy en Gohar Shachbazov ontstond bij het toelatingsexamen van de Willem de Kooning Academie. Hun vriendschap zorgde voor wederzijdse steun, inspiratie en motivatie. Daarbij zijn door de jaren heen ook de onderwerpen waarmee zij zich bezighouden verweven, zoals de mens en het menselijke lichaam. Toch is de manier waarop de twee deze onderwerpen behandelen zeer divers. Juliën van Kooy werkt helder en gestileerd, terwijl Gohar Shachbazov expressiever en tactieler werkt.