OER-AARDE - ZONDAG 11 MAART 2018 OM 15.00 UUR

OPENING TENTOONSTELLING "OER-ART"

Kheradpicheh (IRAN/ NEDERLAND) & Elsbeth Bauer (DUITSLAND/ NEDERLAND)

 

ZONDAG 11 MAART 2018

VAN 15.00 UUR TOT 18.00 UUR

Kheradpicheh  zag het licht in 1963 te Teheran, vestigde zich in Nederland in 1983 en studeerde af aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Arnhem in 1989.

 

Van huis uit is zij beeldhouwer, maar haar oeuvre omvat tekeningen, installaties, schilderijen, gemengde techniek en collages.

Kheradpicheh is internationaal georiënteerd. Zij exposeerde tussen 2007 en 2017 in onder meer Cadiz (Spanje), New Delhi (India), St. Petersburg (Rusland) en New York (VS), en maakte 'locatie specifiek' werk in Teheran (Iran) en Xitang (China), Patras (Griekenland), Yerevan (Armenië)

 

De werken worden gevoed door een schijnbaar onophoudelijke energie, een rijk visueel uitdrukkingsvermogen in een combinatie van elementen uit verschillende culturen en media.

 

De tentoonstelling heeft uiteenlopende ingrediënten: cultuurovereenkomsten, religie en extase, die door Kheradpicheh belichtend en bespiegelend worden benaderd. In de recente (2012-2016) collages zijn historische en actuele foto’s en andere afbeeldingen uiteindelijk abstracties. Ze benadrukt daarmee de eenheid in liefde, zoals natuur en het individu, schuld en boete: ”Alle leven haast zich naar harmonie, een spoor van conflicten achter zich latend op weg naar het stadium van edelgas: zowel inert als harmonieus”.

Elsbeth Bauer (Seefeld, Duitsland, 1966)

gaststudie Institut Kesenian Jakarta 2006-08

KABK diploma 2013

 

De verwondering over het raadsel van ons bestaan is het vertrekpunt voor Elsbeth Bauer in haar zoektocht naar de essentie van het leven, vruchtbaarheid en de mythe van vrouwelijkheid.

 

Zij gebruikt in haar werk het beeld van de (levens)boom, het bos en de oermoeder. De levensboom symboliseert de cyclus van het leven en staat voor de dualiteit van de vrouwelijke existentie als moeder en individu. Bossen zijn geheimzinnig, ongeordend, unheimlich maar zijn ook symbool

voor het vrouwelijke.

 

Haar werk is vaak experimenteel en onderzoekend maar ook mysterieus en raadselachtig, geheimzinnig en onverklaarbaar. Door de ambivalentie wil zij de toeschouwer aanzetten tot reflectie.