"ABOUT A WOMAN - SISSA" - ZO. 1 NOV. 2020 / VAN 15.00 UUR TOT 17.00 UUR

OPENING TENTOONSTELLING "ABOUT A WOMAN - SISSA"

Astrid Moors - Debbie Voerman - Maritsa van Luttikhuizen - Rolina Nell - Efrat Zehavi

 

 

ZONDAG 1 NOV. 2020 VAN 15.00 UUR TOT 17.00 UUR

I.v.m. Covid-19 mogen er maximaal 5 bezoekers tegelijkertijd naar binnen.

 

 

PORTRETTEN PERFORMANCE Efrat Zehavi, zussen en vriendinnen uit de wijk worden live geboetseerd.

about A woman - SISSA

 

about A woman is een onderzoeksreeks waarin vrouwelijke kunstenaars in dialoog gaan over hun positie in de kunstwereld.

 

Van 1 tot en met 29 november 2020 organiseert about A woman een expositie in Niffo Galerie, met het werk van vijf vrouwelijke kunstenaars. Voor about A woman - SISSA is nieuw werk gemaakt gebaseerd op ‘zusterschap’. Wat betekent verbinding tussen vrouwen voor hun emancipatieproces? Hoe trekken vrouwen lering uit elkaars ontwikkeling en ervaren ze steun van elkaar? Op welke manieren beïnvloeden vrouwen elkaar in hun ontwikkeling, juist door hun vriendschappelijke of familiaire relaties? Hoe verhouden ‘solidariteit’,  'bundeling', 'concurrentie', 'groepsvorming' en individualiteit' zich tot elkaar? Hoe wordt het begrip 'zusterschap / sisterhood' ervaren vanuit en tussen verschillende culturen?

Vanuit deze verdieping en de context van onze primaire doelstelling bevragen wij onszelf en andere vrouwelijke beeldend kunstenaars in hoeverre zusterschap van belang is voor de verbetering van de positie van vrouwen in de kunsten.

 

Binnen de context van de expositie gaan de kunstenaars in gesprek met gasten, gastsprekers en het publiek over de positie van de vrouwelijke kunstenaar in het huidige kunstenveld.

 

Geschiedenis

Onder de titel about A woman is in 2013 de eerste expositie georganiseerd bij kunstpodium De Witte Slagerij in Rotterdam. Hoe staat het nu -zeven jaar later- met de emancipatie in de kunsten? Een jaar geleden publiceerde Mama Cash een onderzoeksrapport naar de positie van vrouwelijke kunstenaars in Nederland, met als conclusie dat de visuele aanwezigheid van vrouwen in de kunst nog vérre van gemiddeld is.

 

Het initiatief voor about A woman is genomen door beeldend kunstenaar Maritsa van Luttikhuizen, die nu de samenwerking heeft gezocht met Astrid Moors, Debbie Voerman en Rolina Nell. Met about A woman brengen de kunstenaars werk van henzelf en dat van vrouwelijke collega's onder de aandacht en gaan ze het gesprek aan over hun positie in het huidige kunstenveld. about A woman blijft deze thematiek vaker agenderen; naast SISSA in november zijn er er vergevorderde plannen voor voor exposities rond Internationale Vrouwendag in 2021 en zelfs in 2022.

deelnemende kunstenaars about A woman - SISSA

ASTRID MOORS

 

Astrid Moors verbeeldt mensen in situaties, in groepen of alleen, passief ondergedompeld in hun bezigheid. De individuen dragen een hedendaagse vorm van eenzaamheid over. Ze zijn vastgelegd in een geabstraheerde herkenbare omgeving, een situatie, een omgeving, een context. Het is een tussenmoment, alsof de tijd even stil staat. Vaak hebben de schilderijen ook een kritische ondertoon die verwijst naar milieuproblematiek. In enkele van haar meest recente werken zijn er geen mensen afgebeeld, maar is de aanwezigheid van de mens wel voelbaar.

De schilderijen behandelen niet alleen hun onderwerp, (niet-) communicerende mensen, ze gaan ook over schilderen en verf, over lagen, over diepte en ordening, over organische vormen en digitale ritmes. Speciaal voor SISSA portretteert zij twee hechte vriendinnen met een

andere culturele achtergrond, die samen een bedrijf zijn begonnen.

DEBBIE VOERMAN

 

Debbie Voerman schildert portretten. Haar werk is ruw, rauw, zonder opsmuk, fanatiek, gedreven, spontaan, krachtig, spattend, druipend, ongepolijst, groot (zelfs in het klein) uitvergroot, geposeerd, grote vlakken, harde kleuren, contrastrijk, niet opgepoetst, kijkt je aan en blijft je achtervolgen.

Ze claimt beeld uit de digitale media, de individualistische en soms oppervlakkige selfie-cultuur waar alles draait om buitenkant, schoonheid, waardering en erkenning, de zelfkant of achterkant van het sociale domein en fixeert dit trefzeker op doek. Zonder daarbij een waardeoordeel te vellen of een ongemakkelijk statement te roepen – dat doet het beeld voor haar.

 

Voor deze expositie onderzoekt Debbie de intrigerende band tussen ‘zussen’ (of ze nu familie zijn of niet). Het is niet alleen liefde, vriendschap en verwantschap, maar is soms een complexe mix van wederkerigheid, vergelijking, misschien zelfs rivaliteit, .. het beste in elkaar naar boven halen of elkaar de put in praten, niet met elkaar door een deur, maar zeker niet zonder elkaar kunnen. In haar werk probeert Debbie deze spanning voelbaar te maken, zowel de mooie (buiten)kant als de onderliggende sluimerende diepgang.

MARITSA VAN LUTTIKHUIZEN

 

‘Het interieur’ en ‘de slapende mens’ zijn terugkerende onderwerpen waarmee Maritsa van Luttikhuizen werkt. Beelden die de fase laten zien aan het begin van een droomwereld, maar die zich vasthouden aan de realiteit in figuratieve voorstellingen. Op dit moment is een van de hoofdonderwerpen waaraan ze werkt ‘Meisjes’. Met potlood en papier onderzoekt zij lichaam, emotie, mentale gesteldheid. Kwetsbaarheid versus potentie. De soms vervreemdende beelden lijken een innerlijk statement te tonen die de kijker uitnodigt tot eigen reflectie. Voor SISSA duikt ze in haar beeldarchief om de vriendschappen in haar persoonlijke omgeving tussen vrouwen met een Turkse, Nederlandse, Marokkaanse en Surinaamse achtergrond uit te werken

ROLINA NELL

 

Rolina observeert vrouwen in hun doen en laten. Universele houdingen en poses van vrouwen, die subtiel en cultuurgebonden toch een persoonlijkheid prijsgeven.

Hierbij gaat haar speciale interesse uit naar kleding, stoffen en motieven.

 

Aan de basis van haar werk staan foto’s. Ze put uit een archief van foto’s dat ze in de jaren heeft opgebouwd. Foto’s die ze zelf maakt of vindt op het internet. Deze beelden en hun verhaal vormen het vertrekpunt voor haar schilderijen.

 

In de serie Die Arbeiterin concentreert ze zich vooral op de toewijding en de kracht bij het aangaan van een verbinding tussen vrouwen, waarbij het lijkt dat er op de rand van het doek ook nog een ontmoeting plaatsvindt tussen de arbeiterinnen en de kunstenaar.

 

EFRAT ZEHAVI

 

Als beeldend kunstenaar en schrijver is Efrat gefascineerd door de culturele diversiteit van de hedendaagse stad en haar inwoners. Rotterdam, waar zij in 2001 naartoe verhuisde, maakte haar tot de fervent verzamelaar van portretten, mythologische beelden en persoonlijk verhalen die zij vandaag is. Haar performances en kunstprojecten zijn op publieksparticipatie gericht.

Ontmoetingen en gesprekken met onbekenden zijn het uitgangspunt en de inspiratiebron voor haar werk. Zij onderzoekt hoe zij met artistieke middelen als tekst en beeld, observatie, publieksinteractie en kunstonderwijs, mensen dichterbij hun diepe, (dierlijke) emoties kan brengen. Zij zoekt daarbij wat verschillende mensen juist met elkaar verbindt, en wat hen een gevoel van gezamenlijke identiteit biedt. Door haar werkproces zichtbaar te maken: live boetseren en persoonlijk gesprekken in het openbaar te voeren, wil ze de spanning benadrukken

tussen ‘privé’ en ‘publiek’; want ook de intieme en soms pijnlijke verhalen

over verhoudingen binnen families gebruikt zij om een universeel verhaal

te vertellen.

Tijdens SISSA zijn er op twee middagen “portretten performances”, waar zij

live zussen en vriendinnen uit de buurt in plasticine klei gaat portretteren.